Wir verwenden Cookies, um bestimmte Funktionen unserer Website zu ermöglichen und Zugriffe auf unsere Website zu analysieren. Wenn Sie auf unserer Website weitersurfen, stimmen Sie der Nutzung von Cookies zu. Mehr Informationen hierzu finden Sie in unserer Datenschutzerklärung.

Ok

 

11.11.2010

Zwart verslaat zilver

In de strijd om de grootste populariteit staat de donkerste van alle autokleuren in Europa voor het eerst op nummer één

Zilver is niet langer de populairste autokleur in Europa. Deze jarenlange favoriet is door zwart van de toppositie verdrongen en staat nu op de tweede plaats. Op de derde en vierde plaats volgen grijs en blauw. De moed om te kiezen voor opvallende kleuren zoals rood en geel, hebben de Europese autokopers dus niet.

Bij de sports utility vehicles (SUV's) is het percentage zwarte auto's bijzonder hoog. Foto: Leviathan2, PhotoCase.com
Foto: Leviathan2, PhotoCase.com

Zilver heeft niet alleen in Europa zijn toppositie verloren, maar ook in de Verenigde Staten, Canada en Japan – al is het daar aan wit en niet aan zwart. In de Verenigde Staten en Canada was 19% van alle auto's wit, 18% zilver en 16% zwart. In Japan komt wit zelfs uit op 24%. Deze trend nemen kleurexperts niet alleen waar bij auto's, maar ook bij talloze andere grote en kleine dingen die we dagelijks gebruiken. "De terugkeer van wit speelt een verhelderende rol vóór de eigenlijke kleurverandering, want wit is de kleur van de reinheid en het minimalisme", verklaart Leatrice Eisemann, executive director bij het Pantone Color Institute, in een analyse van de Amerikaanse onderneming DuPont.

De weg naar het minimalisme lijkt bij de Europese autorijder een andere te zijn. Slechts ca. 8% van de Europese auto's is wit, waarmee deze kleur niet verder komt dan de vijfde plaats op de ranglijst. Zwart, dat vaak eveneens als minimalistisch wordt beschouwd, scoort hier 25%, gevolgd door de klassieker zilver met 22%. Zwart is bij bijna alle autotypes de populairste kleur en heeft bij de SUV's, de sportief opgepepte terreinwagens, zelfs een aandeel van 36%. Alleen bij de vans komt zwart niet verder dan 16%, een percentage dat slechts goed is voor de derde plaats.

Met de opmars van de donkerste en de lichtste van alle kleuren lijkt er een einde te komen aan de dominantie van zilver, dat lange tijd de automarkt heeft bepaald. Alleen in het autoboomland China en in Zuid-Korea en Brazilië gaat de klassieker onder de autokleuren nog aan de leiding.

Een andere ontwikkeling die door trendwatchers wordt gesignaleerd, is de versterkte voorkeur voor rood. Dit kan misschien worden gezien als een tegenbeweging tegen het minimalisme en als uitdrukking van individualiteit. Zo heeft deze krachtige, energierijke kleur bijna overal terrein gewonnen, ook al is dat slechts in bescheiden mate. In Europa scoort rood 6% en staat het op de zesde plaats. Meer moed om deze opvallende kleur te kiezen, hebben de Amerikanen, van wie inmiddels 13% in een rode auto rijdt. (ud)