12.05.2011

Waarom blauw zo geliefd is als businesskleur

Blauw wordt geassocieerd met vertrouwen en betrouwbaarheid

Veel ondernemingen gebruiken in hun logo en huisstijl de kleur blauw. Dat ze deze kleur kiezen, is niet toevallig en berust op meer dan alleen een persoonlijke voorkeur van designers: met de kleur blauw wordt een groot aantal positieve eigenschappen geassocieerd en het is waarschijnlijk dat de klanten deze ook zullen associëren met de onderneming.

Blauw wordt geassocieerd met vertrouwen en betrouwbaarheid

Van bank tot softwarefabrikant, van veerboot- en luchtvaartmaatschappij tot financiële dienstverlener – bij vele ondernemingen maken blauwtinten deel uit van het corporate design. Onafhankelijk van grenzen en culturen heeft blauw een positief image. Deze kleur suggereert betrouwbaarheid, vertrouwen, seriositeit en geloofwaardigheid en is daarom de ideale keuze, wanneer het gaat om autoriteit en representatie. Niet in de laatste plaats wordt blauw daarom vaak gekozen als kleur voor uniformen. Blauw heeft bovendien een rustgevende invloed, zo verklaart de Amerikaanse kleurenwetenschapster Leatrice Eiseman in haar boek "Pantone Guide to communicating with colors". Bij het kijken naar een blauw vlak geven de hersenen transmitters af die naar studies doen vermoeden een soortgelijke werking hebben als kalmeringsmiddelen. Mede om deze reden wordt er in ziekenhuizen en operatiezalen vaak veel blauw gebruikt.

Kleurexperts vermoeden dat blauw zo geliefd is, omdat deze kleur in onze snel veranderende wereld bestendigheid belooft. "Omdat blauw sterk wordt geassocieerd met lucht en water, wordt het ervaren als een constante factor in ons leven", schrijft Eiseman. De oceanen zijn nog nooit verdwenen en de lucht is nog nooit naar beneden gekomen. Dat is nu precies waarom blauw wordt waargenomen als betrouwbaar, vertrouwenwekkend en geloofwaardig.

Blauw wekt vertrouwen en is daarom bij uitstek geschikt voor websites, verpakkingen, producten en zelfs voor corporate id's. Inmiddels verwerken ook steeds meer ondernemingen het woord "blauw" in hun firmanaam om zo te kunnen profiteren van de positieve suggestieve werking van deze kleur. Dit geldt bijvoorbeeld voor de fabrikant van kabelloze technologie "Bluetooth", de amandelfabrikant "Blue Diamond", de Australische luchtvaartmaatschappij "Virgin Blue" en de internetaanbieder van e-cards "Blue Mountain".