Wir verwenden Cookies, um bestimmte Funktionen unserer Website zu ermöglichen und Zugriffe auf unsere Website zu analysieren. Wenn Sie auf unserer Website weitersurfen, stimmen Sie der Nutzung von Cookies zu. Mehr Informationen hierzu finden Sie in unserer Datenschutzerklärung.

Ok

 

09.12.2010

Gekleurd licht brengt de smaakzin in de stemming

Witte wijn smaakt het beste onder rode of blauwe verlichting

Een goed glas wijn, romantische muziek en schemerend kaarslicht: zo ziet voor sommige mensen een perfecte afsluiting van de dag eruit. In ieder geval wat het kaarslicht en de wijn betreft, lijkt dit inderdaad een bijzonder goede combinatie te zijn, zo beweren Duitse psychologen. Uit tests met vrijwilligers concludeerden zij dat je witte wijn het beste kunt drinken bij een rode of blauwe achtergrondverlichting, omdat hij dan beter smaakt. Groen en wit licht bleken precies het tegengestelde effect te hebben. De smaakbeleving ontstaat in de hersenen en daarom hebben ook de ambiance en de kleur daarvan een grote invloed, zo verklaren de wetenschappers het verband.

Het oog eet niet alleen mee, het drinkt ook mee. Foto: Gortincoiel, Photocase.com
Foto: Gortincoiel, Photocase.com

Iedereen die tijdens een vakantie in Duitsland weleens een "Berliner Weiße mit Schuss" heeft besteld en vervolgens in plaats van goudgeel bier een gifgroene of vuurrode drank geserveerd kreeg, weet dat de kleur van drank ook de smaak beïnvloedt. Het oog eet niet alleen mee, het drinkt ook mee. Dit effect gaat echter nog veel verder. Behalve de kleur van de drank zelf. speelt ook de ambiance waarin wordt gedronken, een rol, zo hebben wetenschappers van de universiteiten in Mainz en Tübingen onlangs in drie experimenten aangetoond.

Bij de eerste test kregen 150 vrijwilligers de dankbare opdracht een wijngoed in Oestrich-Winkel in de Rheingau te bezoeken. Voordat ze met proeven begonnen, moesten de proefpersonen een vragenlijst invullen waarin hun werd gevraagd naar hun oenologische voorkennis. Het spectrum reikte daarbij van absolute leken tot – in ieder geval naar hun eigen oordeel – erkende wijnkenners. Daarna werd er tot actie overgegaan. De proefpersonen moesten de kwaliteit beoordelen van de riesling die hun werd aangeboden, terwijl de vensterloze ruimte werd verlicht met rood, blauw, groen of wit licht. De verschillende groepen waarin de testers waren ingedeeld, werden daarbij zo over de ruimte verdeeld, dat iedere tester met maar één verlichtingsvariant in aanraking kwam.

Vervolgens moesten de proefpersonen een vragenlijst invullen waarin ze de geproefde wijn moesten beoordelen op criteria als fruitigheid, zoetheid, bitterheid en kruidigheid. Ook moesten ze aangeven hoeveel ze bereid waren uit te geven voor een 0,75-literfles van de betreffende wijn. Het resultaat: bij de rode en blauwe achtergrondverlichting scoorden de wijnen op een schaal van één tot tien gemiddeld 2,5 punt hoger. Bovendien waren de proefpersonen bereid voor dezelfde wijn bij een rode achtergrondverlichting ruim een euro meer te betalen dan bij wit of groen licht.

Het tweede experiment vond plaats in het laboratorium, een duidelijk minder romantische omgeving. Dit keer moesten 135 proefpersonen de kwaliteit van twee rieslingwijnen beoordelen. Hierbij bleek dat de wisselende achtergrondverlichting weliswaar de smaak beïnvloedde, maar niet de reuk en het algemene kwaliteitsoordeel. Bij het derde experiment tenslotte verfijnden de wetenschappers het testverloop en lieten ze de proefpersonen telkens twee verschillende wijnen direct na elkaar beoordelen. Opnieuw bleek er een duidelijk verband te bestaan tussen smaak en kleur. Zo smaakten de wijnen bij rood licht fruitiger en zoeter dan bij blauw licht.

Volgens de onderzoekers kan uit hun experimenten worden afgeleid dat wijn beter smaakt naarmate het licht waarbij deze wordt gedronken, als prettiger wordt ervaren. Maar misschien zijn er nog meer effecten die tot de onderzoeksresultaten hebben bijgedragen. Welke dat zijn, moeten verdere experimenten eerst nog aantonen. Eén conclusie kan in ieder geval wel al worden getrokken: kleurdesigners kunnen bij de inrichting van restaurants en bars door het kiezen van de juiste kleuren invloed uitoefenen op de toekomstige omzet. (ud)