Wir verwenden Cookies, um bestimmte Funktionen unserer Website zu ermöglichen und Zugriffe auf unsere Website zu analysieren. Wenn Sie auf unserer Website weitersurfen, stimmen Sie der Nutzung von Cookies zu. Mehr Informationen hierzu finden Sie in unserer Datenschutzerklärung.

Ok

 

02.02.2012

De auto als kameleon

Wetenschappers werken aan een autolak die met een druk op de knop van kleur kan veranderen

Het kopen van een auto is geen eenvoudige zaak. Wordt het een schakelwagen of een automaat, een tweedeurs of een vierdeurs, een diesel of toch maar een auto die op benzine rijdt? Een beslissing die binnenkort misschien niet meer genomen hoeft te worden, is die over de kleur van de lak: wetenschappers werken aan een autolak die met een druk op de knop binnen enkele seconden van kleur kan veranderen.

Het ontwikkelen van autolakken die elke willekeurige kleur kunnen aannemen, is een droom van menig autofabrikant. Foto: photoraver, Photocase.com
Foto: photoraver, Photocase.com

De kern van het procédé vormt een nieuw soort kunststof die nanodeeltjes bevat, zo bericht de Amerikaanse vakspecialist ASM International. Deze minuscule deeltjes hebben paramagnetische eigenschappen. Dit betekent dat de nanodeeltjes pas magnetisch worden in aanwezigheid van een extern magneetveld. Met behulp van magneetvelden van verschillende sterkte kan de oriëntatie van de nanodeeltjes in de kunststof vrijwel geheel naar wens worden aangepast. Bijzonder interessant voor de ontwikkelaars is het feit dat met de configuratie van de paramagnetische nanodeeltjes ook hun vermogen om gekleurd licht te reflecteren, verandert. Daardoor kunnen de gemagnetiseerde nanodeeltjes een groot aantal kleuren genereren. Het enige wat hiervoor nodig is, is een zwakke elektrische stroom die het vereiste magneetveld opwekt.

Voor autofabrikanten is dit goed nieuws, omdat de meeste onderdelen van het carrosserieplaatwerk zijn gemaakt van elektrisch geleidende materialen zoals staal en aluminium. De verf moet daarom direct worden aangebracht op de betreffende onderdelen en daarna worden afgedekt met een sterke, doorzichtige lak. Zo is de paramagnetische verf beschermd tegen invloeden van buiten af.

Zolang de motor niet is ingeschakeld, is de auto altijd wit van kleur. Dit komt doordat er bij uitgeschakelde motor geen elektrische stroom beschikbaar is om een magneetveld op te wekken. Pas wanneer de auto wordt gestart en de carrosserie licht onder spanning komt te staan, kan het kleurenspel beginnen. Wanneer de ontwikkeling in het huidige tempo doorgaat, zouden de eerste wagens met van kleur veranderende lak al binnen enkele jaren op de markt kunnen komen.

Nu al verkrijgbaar zijn zogenaamde ChromaFlair-lakken. Deze lakken, die ook bekend zijn onder de namen ChameleonColors en Colour Shift, maken eveneens interessante optische effecten mogelijk. Evenals de nieuw te ontwikkelen lak bestaan ze uit een dragermateriaal waarin nanodeeltjes zijn ingebed. De kleurverandering wordt hier echter niet teweeggebracht door magneetvelden, maar is afhankelijk van de hoek waaronder ernaar wordt gekeken. Doordat de lak is voorzien van een glasachtige coating, werken de nanodeeltjes als een prisma, zodat ze een groot aantal verschillende kleuren kunnen genereren.

Voor consumenten betekent dit natuurlijk wel dat ze binnenkort nog een extra keuze moeten maken – die tussen paramagnetische verf en ChromaFlair. Maar dankzij de nanotechnologie hoeft niemand het langer dan gewenst te blijven doen met een eenmaal gekozen kleur. (zen)